× Etusivu Tuntikuvaus Nimenhuuto Jumppa Kilpailut Leikit Ulkoleikit Tanssi Temppurata Välineet *Leikkivarjo *Pallo 0-3 vuotiaat Venyttelyt Rentoutus Loruja Musiikki Muuta Vinkit Hymynaamat
fb

LASTENJUMPAT

VINKKEJÄ

(Viimeisimmät lisäykset sinisellä.)

Tunnin aloitus
Tunnin aloitus ohjatusti ja nimetkin pitäisi rastittaa listaan...
Ratkaisu:
Mene istumaan keskelle lattiaa ja pyydä lähelläsi olevia muodostamaan piiri kanssasi. Loput kyllä seuraavat perässä. Hiljentyminen tulee useimmille ihan helposti ja piirissä kaikki kuulevat mitä sinulla on sanottavana. Älä anna lupaa nousta ennenkuin ensimmäinen leikki tai muu tekeminen on selitetty.

Ison ryhmän hallinta tunnin aikana
Minulla oli eräällä koululla myöhemmässä ryhmässä noin 30 7-12 vuotiasta tyttöä ja eräänä kertana kurkkuni oli sen verran kipeä, että normaali äänenkäyttö ei tullut tunnin aikana kyseeseen. Sellainen määrä lapsia pitää jo ihan tavallisesti jutellessaan niin paljon ääntä että siinä saa välillä oikein kunnolla korottaa ääntään että tulee kuulluksi. Pillin hankkimista mietin hetken, mutta sen teho olisi aivan yhtä laimeneva sitten jonkin ajan kuluttua kuten äänen käyttökin.
Ratkaisu:
-Kerroin tunnin alussa nimenhuudossa lattialla piirissä istuessamme (missä tytöt ovat aina tosi hiljaa) että minulla on kurkku kipeä ja ääni ei kanna. Joten aina kun haluan teidän huomionne, nostan käteni ylös. Ja ne jotka eivät huomaa sitä niin kaverit voivat koputtaa olkapäälle tai käskeä olemaan hiljaa puolestani. Arvatkaa toimiko? Ihan älyttömän hyvin! Tätä keinoa taidan käyttää jatkossakin. Tunnin aikana tosin jouduin erään hiljentymisen jälkeen sanomaan että kannattaa olla hiljaa heti kun huomaatte että hiljaisuutta kaivataan. Ettei tunti kulu hukkaan siinä kun ohjaaja seisoo käsi pystyssä, osa odottaa ohjeita ja loput jatkavat pälinää.

olio
Olet yksin ryhmän kanssa
Temppuradan rakentaminen tai purkaminen kesken tunnin, ravistelu, rentoutus... Mikä tahansa toiminto missä tarvitsisit toista ohjaajaa avuksi jotta tunti sujuisi suuremmitta keskeytyksittä, mutta et voi mitään, yksin on pärjättävä.
Ratkaisu:
-Temppuradan voi rakentaa osittain valmiiksi tuntia ennen. Loppusilaus rataan lämmittelyleikin jälkeen.
-Pyydä lapsilta apua. Kysy vapaaehtoisia tai pyydä ensin ehtineitä. Voit olla varma että aina löytyy innokkaita auttajia. Mattojen levittäminen lattialle, penkkien kantaminen useamman lapsen voimin... Kaikenlaiset pienet hommat, missä ei ole vaarana, että joku katkaisee jalkansa tai lähtee kotiin ilman hampaita.
-Laita lapset tekemään jotakin muuta siksi aikaa salin toiseen päähän piiriin kun rakennat temppuradan tai valmistelet jotenkin muuten tuntia. Yksi hyvä leikki on ollut jumppaliikkeen näyttäminen, matkiminen ja seuraavan valinta. Aloita itse. Näytä jokin helppo liike minkä lapset toistavat ja valitset lasten joukosta seuraavan joka saa näyttää uuden jumppaliikkeen tai asennon. Ja taas tämä lapsi valikoi seuraavan vapaaehtoisen jumpparin. Ja sinä pääset kokoamaan / purkamaan temppurataa.
-Rentoutuksen voi tietysti aloittaa niin aikaisin että ehtii ravistella 30 lasta, mutta tuskin kannattaa puolta tunnista tuhlata tähän. Joten: määrää parit tai kolme lasta aina ryhmäksi. Pyydä ravistelemaan tai hieromaan pallolla ja ilmoita milloin on vaihto. Helppoa! Laiskuudella ei kertakaikkiaan ole mitään rajaa. :D

Mielenkiinnon säilyttäminen
(Niin lapsilla kuin itselläsi.)
Ratkaisu:
-Kuuntele lasten ehdotuksia ja toteuta niitä myös. Pistä niitä muistiin jotta ideat eivät lopu.
-Vedä hatusta jotain ihan erilaista välillä. Ei haittaa jos idea ei toimi, muuta sitä tilanteen mukaan.
-Yhdistele leikkejä ja välineitä. Pallo ja puomi (Väärinpäin käännetty penkki). Vanne ja puomi, hyppynarut ja musiikki...
-Pyydä lapsia keksimään omia liikkeitä eri välineillä ja muita matkimaan.
-Tarjoa haasteita eritasoisille lapsille: "Jos käsilläseisonta puolapuita jaloilla kiiveten on liian helppo, mene käsilläseisontaan selkä seinää vasten. Ja jos se on liian helppo, kokeile päälläseisontaa. Ja ilman tukea matolla. Ja jos sekin on liian helppo, niin tule siitä kuperkeikalla pois."

kukat
Välineitä on liian vähän
Taas tuolla 30 lapsen tunnilla vanteita oli aivan liian vähän ja niistäkin osa oli pieniä vanteita, mitä on täysin mahdotonta ensikertalaisen pyörittää.
Ratkaisu:
-Näytin ensin lapsille mitä kaikkea vanteella voi tehdä. Missä pyörittää, miten hyppiä, heittää, vierittää bumerangipalautus... Ja ne joilla oli vanne matkivat. Sitten kerroin että laitan musiikin soimaan minkä aikana vanteella saa harjoitella ja leikkiä. Mutta kun musiikki pysähtyy, niin pitää antaa iso vanne sellaisille joilla on pieni vanne tai ei vannetta ollenkaan. Ja ne, jotka jäävät ilman vannetta, voivat tanssia musiikin mukana tai lepäillä salin reunalla sen aikaa. Ja pitävät huolen että saavat vanteen taas itselleen seuraavalla kerralla. Katkoin musiikkia 2-4 kertaa kappaleen aikana ja välillä ihan muutaman 10 sekunnin välein jotta mielenkiinto säilyi ja kaikki varmasti saivat kokeilla useampaan kertaan.
-Määrää / anna lasten valita parit jonka kanssa välinettä käytetään. Vaihda pareja tai kolmen ryhmiä välillä jottei kukaan tunne oloaan syrjityksi tai yksinäiseksi ja lapset tutustuvat paremmin toisiinsa.


Etusivu * Tuntikuvaus * Nimenhuuto * Jumppa * Kilpailut * Leikit * Ulkoleikit * Tanssi * Temppurata * Välineet * Leikkivarjo * Pallo * 0-3 vuotiaat * Venyttelyt * Rentoutus * Loruja * Musiikki * Muuta * Vinkit * Hymynaamat * Facebook