VINKKEJÄ
(Viimeisimmät lisäykset sinisellä.)
Tunnin aloitus
Tunnin aloitus ohjatusti ja nimetkin pitäisi rastittaa listaan...
Ratkaisu:
Mene istumaan keskelle lattiaa ja pyydä lähelläsi olevia muodostamaan piiri kanssasi. Loput kyllä
seuraavat perässä. Hiljentyminen tulee useimmille ihan helposti ja piirissä kaikki kuulevat mitä sinulla on
sanottavana. Älä anna lupaa nousta ennenkuin ensimmäinen leikki tai muu tekeminen on selitetty.
Ison ryhmän hallinta tunnin aikana
Minulla oli eräällä koululla myöhemmässä ryhmässä noin 30 7-12 vuotiasta tyttöä ja eräänä kertana kurkkuni
oli sen verran kipeä, että normaali äänenkäyttö ei tullut tunnin aikana kyseeseen. Sellainen määrä lapsia
pitää jo ihan tavallisesti jutellessaan niin paljon ääntä että siinä saa välillä oikein kunnolla korottaa
ääntään että tulee kuulluksi. Pillin hankkimista mietin hetken, mutta sen teho olisi aivan yhtä laimeneva
sitten jonkin ajan kuluttua kuten äänen käyttökin.
Ratkaisu:
-Kerroin tunnin alussa nimenhuudossa lattialla piirissä istuessamme (missä tytöt ovat aina tosi hiljaa) että
minulla on kurkku kipeä ja ääni ei kanna. Joten aina kun haluan teidän huomionne, nostan käteni ylös. Ja ne
jotka eivät huomaa sitä niin kaverit voivat koputtaa olkapäälle tai käskeä olemaan hiljaa puolestani. Arvatkaa
toimiko? Ihan älyttömän hyvin! Tätä keinoa taidan käyttää jatkossakin. Tunnin aikana tosin jouduin erään
hiljentymisen jälkeen sanomaan että kannattaa olla hiljaa heti kun huomaatte että hiljaisuutta kaivataan.
Ettei tunti kulu hukkaan siinä kun ohjaaja seisoo käsi pystyssä, osa odottaa ohjeita ja loput jatkavat
pälinää.
Olet yksin ryhmän kanssa
Temppuradan rakentaminen tai purkaminen kesken tunnin, ravistelu, rentoutus... Mikä tahansa toiminto missä
tarvitsisit toista ohjaajaa avuksi jotta tunti sujuisi suuremmitta keskeytyksittä, mutta et voi mitään, yksin
on pärjättävä.
Ratkaisu:
-Temppuradan voi rakentaa osittain valmiiksi tuntia ennen. Loppusilaus rataan lämmittelyleikin jälkeen.
-Pyydä lapsilta apua. Kysy vapaaehtoisia tai pyydä ensin ehtineitä. Voit olla varma että aina löytyy innokkaita
auttajia. Mattojen levittäminen lattialle, penkkien kantaminen useamman lapsen voimin... Kaikenlaiset pienet
hommat, missä ei ole vaarana, että joku katkaisee jalkansa tai lähtee kotiin ilman hampaita.
-Laita lapset tekemään jotakin muuta siksi aikaa salin toiseen päähän piiriin kun rakennat temppuradan tai
valmistelet jotenkin muuten tuntia. Yksi hyvä leikki on ollut liikkeen näyttäminen, matkiminen ja
seuraavan valinta. Aloita itse. Näytä jokin helppo liike minkä lapset toistavat ja valitset lasten joukosta
seuraavan joka saa näyttää uuden liikkeen tai asennon. Ja taas tämä lapsi valikoi seuraavan
vapaaehtoisen liikkeen näyttäjän. Ja sinä pääset kokoamaan / purkamaan temppurataa.
-Rentoutuksen voi tietysti aloittaa niin aikaisin että ehtii ravistella 30 lasta, mutta tuskin kannattaa puolta
tunnista tuhlata tähän. Joten: määrää parit tai kolme lasta aina ryhmäksi. Pyydä ravistelemaan tai
hieromaan pallolla ja ilmoita milloin on vaihto. Helppoa! Laiskuudella ei kertakaikkiaan ole mitään rajaa.
:D
Mielenkiinnon säilyttäminen
(Niin lapsilla kuin itselläsi.)
Ratkaisu:
-Kuuntele lasten ehdotuksia ja toteuta niitä myös. Pistä niitä muistiin jotta ideat eivät lopu.
-Vedä hatusta jotain ihan erilaista välillä. Ei haittaa jos idea ei toimi, muuta sitä tilanteen mukaan.
-Yhdistele leikkejä ja välineitä. Pallo ja puomi (Väärinpäin käännetty penkki). Vanne ja puomi, hyppynarut ja
musiikki...
-Pyydä lapsia keksimään omia liikkeitä eri välineillä ja muita matkimaan.
-Tarjoa haasteita eritasoisille lapsille: "Jos käsilläseisonta puolapuita jaloilla kiiveten on liian helppo,
mene käsilläseisontaan selkä seinää vasten. Ja jos se on liian helppo, kokeile päälläseisontaa. Ja ilman
tukea matolla. Ja jos sekin on liian helppo, niin tule siitä kuperkeikalla pois."
Välineitä on liian vähän
Taas tuolla 30 lapsen tunnilla vanteita oli aivan liian vähän ja niistäkin osa oli pieniä vanteita, mitä on
täysin mahdotonta ensikertalaisen pyörittää.
Ratkaisu:
-Näytin ensin lapsille mitä kaikkea vanteella voi tehdä. Missä pyörittää, miten hyppiä, heittää, vierittää
bumerangipalautus... Ja ne joilla oli vanne matkivat. Sitten kerroin että laitan musiikin soimaan minkä aikana
vanteella saa harjoitella ja leikkiä. Mutta kun musiikki pysähtyy, niin pitää antaa iso vanne sellaisille
joilla on pieni vanne tai ei vannetta ollenkaan. Ja ne, jotka jäävät ilman vannetta, voivat tanssia musiikin
mukana tai lepäillä salin reunalla sen aikaa. Ja pitävät huolen että saavat vanteen taas itselleen seuraavalla
kerralla. Katkoin musiikkia 2-4 kertaa kappaleen aikana ja välillä ihan muutaman 10 sekunnin välein jotta
mielenkiinto säilyi ja kaikki varmasti saivat kokeilla useampaan kertaan.
-Määrää / anna lasten valita parit jonka kanssa välinettä käytetään. Vaihda pareja tai kolmen ryhmiä välillä
jottei kukaan tunne oloaan syrjityksi tai yksinäiseksi ja lapset tutustuvat paremmin toisiinsa.